dijous, 14 d’octubre del 2010

Cinc idees clau sobre la competència digital

En l' annex I del RD 1513/2006, es defineixen les competències bàsiques, com “aquelles competències que ha d' haver desenvolupat un jove al finalitzar l' ensenyament obligatori per poder així aconseguir la seva realització personal, ser un ciutadà actiu i incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria, amb capacitat per desenvolupar un aprenentatge permanent al llarg de la vida”.

Puc dir que s' identifiquen vuit competències bàsiques seguint la proposta realitzada per la Unió Europea, és a dir, es reconeix que s' adapta la recomanació presentada per la Comissió de les Comunitats Europees a les característiques específiques del Sistema Educatiu Espanyol.

Seguint les recomanacions de la Comissió Europea, l' Annex I del Reial decret dedica un apartat específic als aprenentatges relacionats amb el tractament de la informació i la competència digital.

A continuació, vaig a introduir unes idees bàsiques sobre la competència "Tractament de la informació i competència digital" en el currículum de Primària.

-       La presència en el currículum d’aquesta competència es justifica per la necessitat que hi ha actualment d’obtenir coneixements relacionats amb les noves tecnologies. Es a dir, adquirir habilitats per tal de buscar, obtenir, processar i comunicar informació i, a més, poder transformar-la en coneixement.
-       Tenir informació no produeix de forma immediata el coneixement. La informació s’ ha de transformar en coneixement, cosa que suposa habilitats per poder organitzar-la, relacionar-la, analitzar-la, sintetitzar-la i poder entendre-la i integrar-la en el propi coneixement.
-       S’ ha de ser competent en la utilització de les tecnologies de la informació. La pràctica suposa adquirir i gestionar la informació de forma adequada, desenvolupant així persones autònomes, crítiques i responsables.
-       Suposa un mitjà de comunicació personal i intergrupal. D’ aquesta forma també condueixen a l' alfabetització digital i contribuirà al desenvolupament de la competència digital: utilització bàsica de l' ordinador, maneig d' un processador de textos i recerca guiada en Internet.
-       Les noves tecnologies s' inclouen explícitament dintre dels continguts, objectius i criteris d’ avaluació de primària. S’ introduiran tècniques com el subratllat, l’ elaboració de mapes conceptuals, esquemes,… per la qual cosa els alumnes han d' aprendre a aprendre.

Per concloure puc dir que és de vital importància la formació en les noves tecnologies des de menuts ja què el món actual està en continua evolució i hem de saber adaptar-se. Els mestres, a més, també han d’ anar formant-se i actualitzant-se en aquesta matèria per poder oferir allò que la societat demana.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada